ضعف روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند

استمرار انزوای رسانه‌ای سازمان منطقه آزاد اروند

تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۷ ب٫ظ
استمرار انزوای رسانه‌ای سازمان منطقه آزاد اروند مدیرعامل سازمان طویل و عریض سازمان منطقه آزاد اروند طی ۵ سال فعالیت نتوانسته روابط عمومی این سازمان را به جایگاه واقعی خود برساند همچنین مدیریت روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند در آستانه یک‌ساله شدن نیز نتوانسته این سازمان را از انزوای رسانه‌ای خارج کند.

قلم ماندگار:

با روی کار آمدن دولت یازدهم و در دی‌ماه سال ۱۳۹۲ بود که حسن روحانی در سفر به آبادان و خرمشهر در جمع مردم این دو شهر خبر از الحاق تمامی محدوده شهرهای آبادان و خرمشهر به سازمان منطقه آزاد اروند خبر داد، سازمانی که طی سال‌های فعالیت خود فراز و نشیب‌های بسیاری به خود دیده بود، از تغییرات پی‌درپی مدیران عامل و اعضاء هیأت مدیره تا حضور و ظهور مدیران پروازی و عملکرد مبهم در حوزه سرزمینی اروند.

با این اتفاق انتظار می‌رفت که همگام با گسترش محدوده سازمان منطقه آزاد اروند، گسترش اختیارات، امکانات و منابع این سازمان مردم آبادان و خرمشهر شاهد پایان ابهامات در خصوص عملکرد این سازمان باشند اما اکنون و پس از ۵ سال شاید بتوان گفت روابط عمومی و امور رسانه‌ای این سازمان نتوانسته سازمان منطقه آزاد اروند را از انزوای رسانه‌ای خارج و با رسانه‌ها و اهالی رسانه و مطبوعات تعامل سازنده برقرار کند.

این ناکارآمدی و ضعف روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند را می‌توان عملکرد انفعالی آن در قبال طرح انتقادات و مسائل مطرح‌شده پیرامون این سازمان همچنین عدم شناخت و آگاهی کافی مدیران ارشد این سازمان به‌ویژه شخص اسمعیل زمانی مدیرعامل آن، نسبت به رسانه‌ها و حتی روابط عمومی سازمان مشاهده کرد.

پورتال سازمان منطقه آزاد اروند رسمی یا غیررسمی!

اسمعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در نشست خبری اخیر خود با جمعی از خبرنگاران از رسمی یا غیررسمی بودن پورتال اطلاع‌رسانی سازمان منطقه آزاد اروند ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و در ادامه می‌گوید: اینکه ما اخبار دست‌اول را به یک سایت یا به یک منبع غیررسمی اول بدهیم خیلی جالب نیست، مثلاً سایت خود ما رسمی نیست، من نمی‌دانم رسمیت دارد یا خیر؟ به‌هرحال مراجع رسمی خبری تولیدکنندگان خبر هستند بقیه باید از این مراجع و منابع خبرهایشان را دریافت کنند این است که خبرگزاری‌ها اولین رده تولید خبر هستند و باید به آن‌ها گزارش داده شود و آن‌ها منتقل کنند.

وی می‌افزاید: اکنون منطقه آزاد اروند در وضعیتی قرارگرفته که هیچ پروژه‌ای از پیش نمی‌رود مگر با مشارکت یا تأمین اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد اروند، ضعف اطلاع‌رسانی در این موضوعات ضعف ما بوده درواقع ضعف مدیریت ما درزمینهٔ عدم اطلاع‌رسانی یا کمبود اطلاع‌رسانی بوده است.

تأیید انزوای رسانه‌ای سازمان منطقه آزاد اروند توسط مدیرعامل

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بیان می‌کند: منطقه آزاد اروند عملکردهای شاخصی داشته اما روی آن مانور داده نشده است، این دو دلیل دارد یکی اینکه ما اعضاء هیأت مدیره خیلی وجهه تبلیغاتی نداشته و نداریم روابط عمومی سازمان هم به‌تبع این رفتار شخصی ما خیلی توجهی نمی‌کرده و می‌گفته که خوب مدیرعامل و هیأت مدیره توجهی به این موضوع ندارند ما هم کار خودمان را می‌کنیم.

زمانی با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد اروند برای خروج از انزوای خبری تلاش خواهد کرد، اظهار می‌کند: هر یک از این اتفاقات حوزه منطقه آزاد اروند در هر استان دیگری اتفاق بیفتد کلی برای آن تبلیغ می‌کنند و خبر تولید می‌کنند، اتفاقاتی که برای ما روزمره است برای دیگر مناطق اتفاق مهم تلقی می‌شود و بسیار بر روی آن مانور می‌دهند که حتی بعضاً ارائه این اخبار در نشست‌هایی که در تهران داریم برای ما تعجب‌آور است چراکه عمده این اخبار رویدادهای روزمره منطقه آزاد اروند هستند.

ناکامی تلاش برای خروج از انزوا با نگاه کنونی روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند

در این اظهارات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند روشن است که این سازمان در آستانه پایان پنجمین سال از فعالیت هیأت مدیره و مدیرعامل مستقر متوجه ضعف و ناکارآمدی آشکار روابط عمومی و انزوای رسانه‌ای خود شده است اما آیا خروج از این انزوا با روابط عمومی انحصاری و محدود ممکن خواهد بود؟

آبان ماه سال ۹۶ تغییر در مدیریت و به‌تبع آن ساختار روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند کلید خورد، به نظر می‌رسید که این تغییر مثبت باشد اما اکنون در کمتر از سه ماه مانده تا پایان یک‌سالگی مدیریت جدید روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند عدم تعامل سازنده روابط عمومی با رسانه‌های مستقر در استان و جنوب خوزستان به‌ویژه اهالی رسانه نکته‌ای قابل‌تأمل است.

در یک سال اخیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد اروند هیچ نشست و سازوکار تعاملی مشخصی با مدیران خبرگزاری‌های رسمی کشوری مستقر در خوزستان نداشته است، مشخصاً سازمان منطقه آزاد اروند طی این سال‌ها همچنان نتوانسته شیوه‌نامه‌ای مشخص برای دعوت از خبرنگاران برای حضور در نشست‌ها داشته باشد.

این شیوه‌نامه را می‌توان در مکاتبه روابط عمومی این سازمان با صداوسیما برای اعزام نماینده و خبرنگار همچنین عدم ارتباط‌گیری و مکاتبه با دفاتر استانی خبرگزاری‌های مستقر در استان برای پوشش برنامه‌های این سازمان مشاهده کرد.

انزوای رسانه‌ای حاصل عملکرد سلیقه‌ای

قطعاً آنچه در روابط عمومی این سازمان رخ‌داده را می‌توان حاصل عملکرد سلیقه‌ای مدیران آن به‌ویژه روابط عمومی این سازمان دانست، غلامرضا شرفی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور اخیر خود اظهار می‌کند: «اولویت‌بندی برخی طرح‌های در دست اقدام مدیران منطقه آزاد اروند سلیقه‌ای بوده و بدون هیچ‌گونه ضرورت و توجیه انجام می‌شود».

درحالی‌که دستگاه‌های حاکمیتی دیگر مناطق و استان‌ها به تقویت اهالی رسانه و مطبوعات به‌تبع آن تقویت تعامل سازنده با رسانه‌های کشوری مستقر در استان‌ها همچنین رسانه‌های محلی می‌پردازند اما سازمان منطقه آزاد اروند در آستانه پایان پنجمین سال استقرار هیأت مدیره کنونی به اذعان اهالی رسانه کارنامه موفقی نداشته و با توجه به اقدامات اخیر روابط عمومی این سازمان در برخوردهای گزینشی و سلیقه‌ای انتظار می‌رود هیأت مدیره سازمان تدابیر جدی‌تری برای خروج از انزوای رسانه‌ای اتخاذ کنند.

باید دید هیأت مدیره کنونی سازمان منطقه آزاد اروند با چه نگاهی به رسانه و روابط عمومی وارد ششمین سال فعالیت خود خواهند شد.

منبع: فارس

 

انتهای پیام/

آخرين اخبار
پر بحث ترين
 قلم ماندگار
قلم ماندگار
 قلم ماندگار
 قلم ماندگار
محل كد آمار